Compensatie bij vertraging of annulering
De zomervakantie staat weer voor de deur. Dit houdt in dat er weer meer vluchten zullen vertrekken vanaf de luchthavens, ook richting de luchthavens in Toscane. Helaas betekent drukte bij de luchtvaartmaatschappijen ook vaak dat er meer vertraging of zelfs annulering ontstaat. Als je last hebt van een lange vertraging of een annulering heb je mogelijk recht op compensatie! Hieronder worden de regels uitgelegd.
Recht op compensatie
Als je vlucht vertraagd is met meer dan 3 uur heb je recht op een financiële compensatie. De vertraging wordt berekend door het verschil te nemen van de aankomsttijd op de boeking en het moment dat de deur open gaat op de eindbestemming. De compensatie bedragen zijn vastgelegd in wetgeving en hangen af van de vluchtafstand. Het maakt dus geen verschil of je vliegt met Ryanair voor € 20,- of met KLM voor € 400,-.
Omdat het een Europese regelgeving is, vallen de vluchten binnen Europa en alle vluchten welke worden uitgevoerd door Europese luchtvaartmaatschappijen onder de verordening. Voorbeeld:
- Heb je met Tui vertraging met je vlucht naar Suriname of terug, van Suriname naar Amsterdam dan heb je recht op compensatie van € 600,-.
- Heb je in Zuid-Amerika een binnenlandse vlucht met een Zuid-Amerikaanse luchtvaartmaatschappij en mis je hierdoor je aansluitende vlucht naar Nederland? Dan heb je helaas geen recht op compensatie. De Zuid-Amerikaanse luchtvaartmaatschappij is namelijk de schuldige en deze valt niet onder de Europese wetgeving.
Vlucht geannuleerd
Is je vlucht geannuleerd heb je recht op compensatie als de annulering minder dan 14 dagen voor vertraging aan je kenbaar wordt gemaakt. Mocht de luchtvaartmaatschappij een alternatief aanbieden bestaat er een mogelijkheid dat het recht op compensatie vervalt. Hieronder een overzicht met de bedragen waar je recht op hebt bij een eventuele annulering.
- Bij een vlucht tot 1500 kilometer, heb je bij een vertrek van meer dan 1 uur eerder of een aankomst van meer dan 2 uur later recht op een vergoeding van € 250,-
- Bij een vlucht van 1500 tot 3500 kilometer, heb je bij een vertrek van meer dan 1 uur eerder of een aankomst van meer dan 2 uur later recht op een vergoeding van € 400,-
- Bij een vlucht van meer dan 3500 kilometer, heb je bij een vertrek van meer dan 1 uur eerder of een aankomst van meer dan 2 tot 4 uur later recht op een vergoeding van € 300,-
- Bij een vlucht van meer dan 3500 kilometer, heb je bij een vertrek van meer dan 1 uur eerder of een aankomst van meer dan 4 uur later recht op een vergoeding van € 600,-
Buitengewone omstandigheden
Luchtvaartmaatschappijen zijn geen fan van deze compensatieregeling en betalen claims vaak niet uit door te melden dat er sprake was van buitengewone omstandigheden. Een buitengewone omstandigheid is een omstandigheid waar de luchtvaartmaatschappij geen invloed op kan uitoefenen. Voorbeelden van buitengewone omstandigheden zijn een blikseminslag, onrust in de regio of bijvoorbeeld een staking van het grondpersoneel van een luchthaven. Luchtvaartmaatschappijen wijzen claims van passagiers vaak onterecht af en daarom bestaat er claimbureaus als Aviclaim.
Je hebt altijd recht op verzorging
Als de vertraging meer dan drie uur bedraagt, dan dient de luchtvaartmaatschappij verzorging aan te bieden in de periode dat je gedupeerd bent. Dit is ongeacht of er sprake is van buitengewone omstandigheden of niet. Dat houdt het volgende in:
- Hotelovernachting(en) indien de vlucht pas de volgende dag vertrekt.
- Vervoer van en naar de luchthaven
- Eten en drinken ten tijde van de vertraging (in normale verhouding)
Bieden ze niets aan en moet je zelf kosten maken? Je kunt dan zelf een accommodatie boeken en eten en drinken regelen. Dit kan je later met bonnetjes claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Let wel; veel maatschappijen vergoeden geen alcoholische versnaperingen en 4 of 5 sterren hotels. Belangrijk: het verkrijgen van compensatie betekent niet dat het recht op compensatie vervalt!